Leseliste 2017 del 2

Siden sist har jeg lest «Oppstandelse» av Eivind Buene, «Fasandreperne» av Jussi Adler Olsen og «Et hummerliv» av Erik Fosnes Hansen.

Alle bøkene ble tatt med hjem fra biblioteket med litt hastverk. «Oppstandelse» fanget interessen både pga. tittelen men også pga vaskeseddelen: Vet man hvor langt man kan gå før man har gått for langt? Første del av boken var interessant, for den beskrev en oppvekst i en kristen sammenheng med noen som gikk for langt, ikke helt ulikt en oppvekst jeg selv har hatt. Men siste del av boken likte jeg ikke. Hovedpersonen med partner bryter ut av normale seksuelle normer og lever på en måte som jeg tror de fleste ikke vil akseptere. Kanskje forfatteren likevel får frem her at man kan gå for langt, men at man ikke skjønner rekkevidden av det før det er for sent?

Krimboka «Fasandreperne» likte jeg godt, til krim å være. Som tidligere nevnt har jeg prøvd å like krim uten å få det til, men nå har jeg vært fornøyd med å lese bøker av både Lars Kepler og Jussi Adler Olsen. Spesielt medhjelperen Assad som følger kriminalbetjent Carl Mørck i Adler Olsens bøker, tilfører en lun humor og gjør det hele litt mer fornøyelig.

Et hummerliv er en oppvekstroman. Historien fortelles fra gutten Sedds synsvinkel. Han vokser opp hos sine besteforeldre som bor på og driver et høyfjellshotell som man raskt skjønner at har hatt sin storhetstid. Sedd er en veslevoksen kar som prøver å finne ut hvem han er og hvem foreldrene er eller var. Han må trø til i vanskelige situasjoner, og den veslevoksne gutten beskriver med innlevelse hvordan livet arter seg blant bare voksne mennesker. Jeg anbefaler gjerne denne boka videre.

Følg meg gjerne på Goodreads.

Dette innlegget ble publisert i Litteratur og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

